onsdag 5 november 2008

5/11 -08 Intervjuserie - Torbjörn Johansson

"When in doubt, predict that the present trend will continue."
-Merkin's Maxim

Torbjörn Johansson är en tjugosexårig trendspanare från Eskilstuna. På meritlistan ligger bland annat en fyraårig högskoleutbildning inom Innovationsteknik och Marknadsföring och förutom sitt arbete umgås han med bekanta, läser självutvecklingsböcker och hittar på äventyr. För att undvika att detta ska eskalera till någon typ av hemma hos reportage så drar jag igång intervjun här.

Vad gör du egentligen?

Jag jobbar som konsult inom omvärldsanalys och trendspaning. Det innebär att jag hjälper företag att identifiera nya möjligheter och uppkommande hot inför framtiden. Världen förändras allt snabbare än tidigare. Ta exempelvis den teknologiska utvecklingen de senaste 10 åren, eller globaliseringen. För 15 år sedan hade folk datorer i hemmet och idag tillbringar vi enormt mycket tid framför datorn. Detta påverkar oss på jobbet, i hemmet och socialt. Vi är inte längre bundna i samma grad till tid och plats. Inom vissa yrken kan du exempelvis jobba i Sverige men sköta jobbet från Thailand

Men teknikens utveckling och globaliseringen innebär också att företag måste omvärdera sin syn på marknad och konkurrens. Istället för att fokusera på den lokala marknaden, så måste vi bredda perspektivet till globalt. Den största konkurrenten kanske finns i Ryssland eller Thailand? och vad händer i framtiden när länder såsom Indien och Kina blir dominerande aktörer? Vi befinner oss helt enkelt i en väldigt spännande tid.

Vi hade för ett par dagar sedan en diskussion om ämnet och skillnaden mellan vad en macro- och en micro-trend är, kan du förtydliga?

Macrotrender är gigantiska trender som påverkar oss alla. Till exempel globalisering, teknikutveckling eller miljötrenden. Vi påverkas av dessa trender varje dag och dessa trender förändras under ett långsiktigt perspektiv. Mikrotrender är mer minitrender som befinner sig i samhället. De kan variera lokalt, eller nationellt. Exempelvis modet på kläder. Microtrenderna förändras generellt sett mycket snabbare än macrotrenderna och de kan ibland vara säsongsbetonade. En sak som är inne idag kan vara ute i morgon. En sak som är inne på sommaren kan vara ute på hösten. En trendspanare måste ha koll på både mikrotrender och makrotrender för ofta påverkar de varandra. En bil behöver exempelvis inte sälja bra bara för att den är miljövänlig. Man måste även ta hänsyn till andra faktorer som påverkar folk att köpa bilen, vissa gillar design, andra föredrar säkerhet.


Om vi fortsätter på ämnet microtrender, vad tycker du om de väldigt populära bloggar som skrivs av unga tjejer som spekulerar vilt om vad som kommer bli hett inom mode härnäst? De har ju trots allt Sveriges mest besökta bloggar.

Självklart finns det ett samband kring varför de har sveriges populäraste bloggar. Om vi ser till målgruppen så är det främst tjejer som läser bloggar och tjejer tenderar att kommunicera mer än män på Internet Det kenza och blondinbella har gemensamt är att de skildrar sin vardag i bloggarna. En vardag som många andra tjejer identifierar sig med. En annan anledning till varför de bloggarna är populära har med att Internet är ett medium där folk söker efter underhållning och nöjen. Blondinbella och kenzas bloggar har mycket bilder, är lättlästa, personliga och de bloggar ofta, viktiga egenskaper för hemsidor som ska nå en bred målgrupp.

Det som skiljer kenza från blondinbella är väl främst att blondinbella inte tar sig för att skriva sina åsikter, oavsett om de är positiva eller negativa. Detta både engagerar och irriterar andra bloggare och ju fler som diskuterar henne desto fler hittar hennes blogg. Blir som en snöbollseffekt, det finns ju exempelvis en anledning varför du just ställde denna fråga eller hur.

Vad tycker du om dess läsare?

Helt ärligt tycker jag att företag bor lära sig av blondinbellas och kenzas bloggar för hur man skapar relationer på Internet Där har vi experterna inom kommunikation på nätet. Angående läsarna så har jag väl ingen särskilt åsikt.. de är människor precis som du och jag. Och alla har vi olika intressen. Blondinbellas och Kenzas läsare verkar vara intresserade av mode och det gör sig väldigt bra på Internet

Men förtjänar blondinbella all denna uppmärksamhet?

Absolut. Visst kan man diskutera hennes personliga åsikter, men det viktiga som jag upplever det är att hon har åsikter och står för dem. Hon går sin egna väg och visar att man kan lyckas att leva på sin hemsida som 17 årig student. Du behöver inte ha världens längsta utbildning och du behöver inte ett 8-16 jobb. Hon har gått sin egna väg och lyckats och det tycker jag att hon ska få creds för.

Sen finns det dom som älskar att gå till sitt traditionella yrke och det är lika fint det. Hemligheten ligger i att lägga sin energi på saker man tycker om. Att våga följa sina drömmar och satsa. Det tycker jag att blondinbella har gjort och jag hoppas att hon har inspirerat många andra att följa samma väg som hon.


Men finns det något negativt med trendspaning?


Jo visst kan det bli ytligt att dra generaliseringar och omvärlden är bra mycket mer komplex än vad vi försöker gestalta den. Trendspaning handlar iochförsig inte om chansningar eller spekulationer. Men vi har inte alltid rätt., även om mitt yrke är väldigt metodiskt. Det är också lite skillnaden mellan de som sysslar med macrotrender och microtrender, macrotrenderna är mycket mer komplexa. Där handlar det ofta om politik, ekonomi och kommunikation. Exempelvis hur Sverige påverkas av miljötrenden. Personligen tycker jag det är lättare att analysera makrotrenderna då de inte förändras lika snabbt. Microtrender däremot är svårare att förutsäga. De är också mycket mer flexibla.

I USA finns det något som heter: "Cool hunting", där identifierar man personer som har ett brett kontaktnät och som har stor påverkan hos vänner och bekanta. Företagen gör stora undersökningar där de intervjuar dessa personer för att identifiera vad som är inne framöver. Tillexempel vad dessa personer lyssnar på, vad de har för kläder, vad de har för syn på verkligheten och utifrån dessa "trender" skapar de produkter och marknadsföring. Iochmed att dessa personer är väldigt trendkänsliga så svänger dessa microtrender snabbare. När något är inne hos allmänheten, så hoppar de "coola" (innovatörerna) vidare till nästa trend. Och då måste företagen hänga med för att identifiera de nya trenderna, ungefär som följa John.

Ja kära läsare, där har ni det i ett nötskal av någon som faktiskt pysslar med det jag nyligen rippat så hårt på i ett tidigare inlägg. Jag tycker att det är viktigt att alla sidor får komma till tals oavsett ämne och håller stenhårt på min tanke om att alla ska ha balls nog att skapa sig en egen åsikt.

Saker att se fram emot:

Jag ska intervjua Magnus Betnér i veckan så i mån av tid kommer det inlägget upp så snart som möjligt. Vi kommer snacka lite om modebloggare, humor och lite annat smått och gott.

Oasis spelar i Göteborg den tjugofemte januari, passa på att köpa biljetter medan de finns kvar.

Går i dagarna in i studion för att spela in ett litet alster jag och en god vän har suttit och filat på ett tag, får se när det blir klart, förvänta er en uppdatering. Medan ni väntar kan ni ju passa på att besöka hans myspace där ni hittar en massa skön, nyinspelad musik av den bättre sorten.

Peace

1 kommentar:

Rebecca Gladh sa...

Fyfan. jag vill också intervjua Betnér! Han är kung. Nu är du utmanad, kolla på min blogg ;P