lördag 1 november 2008

01/11 -08 Trendspotting Is Bullshit

"the 'it' in the phrase 'where it's at' refers to a mysterious,
intangiable entity that has many of the
same properties as a divine being"
- Toby Young

Folk som håller på med trendspotting måste antingen vara väldigt cyniska eller väldigt godtrogna. Jag faller antagligen i den första kategorin. Grundtanken som anammats utan omsvep av så kallade trendspotters och deras läsare bygger på en tro som säger att här finns ett gäng människor som är så "med" eller så "inne" att de med fingret på det kollektivas puls kan förutsätta vad nästa stora grej blir, vare sig det rör sig om mode, musik eller film. Det säger nästan sig självt att så inte är fallet. De gånger då trendspotters faktiskt har rätt beror antagligen på att deras ord själva bär såpass stor tyngd att profetiorna blir självuppfyllande.

Så vad menar jag med cynisk vs. godtrogen? Tja, en godtrogen trendspotter är antingen så korkad eller har helt enkelt lurat sig själv till den milda graden att personen i fråga tror att han/hon är så inne och med i vad som händer att hon kan veta, ibland månader i förväg, vad som komma skall. De har fallit för sin egen lögn. En cynisk trendspotter å andra sidan vet mycket väl att hennes ord betyder fuck-all för större delen av allmänheten och om hon inte ligger i säng med modehusen så kan hon skriva precis vad fan som helst utan att känna någon ångest över det. Och med stor sannolikhet kapitaliseraordbajsandet. Inget fel i det, jag skulle också göra det om jag hade den mängden läsare.

Så vad gör jag? Tja.. Research och sagoberättande. Jag delar med mig av mina tankar, idéer och aha-upplevelser med den enkla avsikten att roa (och förhoppningsvis också oroa) mina läsare. Om jag hittar en schysst pryl/album/film/bok/tröja så skriver jag om det. Jag förväntar mig inte att ni ska gå ut och köpa vad det nu är jag trycker upp i ansiktet på er, men förhoppningsvis kan jag väcka intresse för det jag tycker är värt att kika lite extra på.

Jag hade för ett par år sedan en diskussion över mail med den brittisk-födda författaren och journalisten Toby Young efter att hans bok "How to lose friends & alienate people" kommit ut. Boken handlar om hans jobb hos Condé Nast i New York (företaget som ger ut sådan skräplitteratur som Vanity Fair, The New Yorker, GQ och Vogue) där han går från nyanställd editor på Vanity Fair till att få sparken inte bara från Condé Nast utan från hela New Yorks sociala liv. Mycket underhållande läsning. I vilket fall diskuterade vi just trendspotting som fenomen, då det till stor del är det som görs på dessa publikationer. Hans syn på det hela överensstämmer i hög grad med min och vi var rörande överens om hur mycket dynga som med god min lapas upp av alla de som läser många 'trendspotters' alster.

Så.. Var kommer slutklämmen? Tja, det finns faktiskt ingen. Ni får skapa er en egen uppfattning om ni tror kommer ske och vad som är hopplöst 'ute'. Jag kan bara ge tips. Och det är precis vad jag ska göra nu.

Lätta lördagsrekommendationer:
  1. How to lose friends & alienate people - Toby Young
  2. The IT Crowd - Mycket underhållande brittisk serie om it-supporten på ett av världens största företag (we made one billion billion dollars last year).
  3. Grand Selmer - Nytt hittills osignat göteborgsband som spelar härlig desert-rock.
Thats all for now folks, Peace.

Inga kommentarer: